Auschwitz - Reisverslag uit Skidziń, Polen van Respect2All2016 - WaarBenJij.nu Auschwitz - Reisverslag uit Skidziń, Polen van Respect2All2016 - WaarBenJij.nu

Auschwitz

Door: David en Jenny

18 Oktober 2016 | Polen, Skidziń

Hallo allemaal. We gingen vandaag naar Auswitz dat was super interessant en heel indrukwekkend. We gingen eerst naar Auswitz 1 geweest, dat was niet zo groot maar wel heel spannend. Er waren 28 barakken. We liepen door een poort heen waar op stond 'arbeid macht frei'. We vonden het heel erg indrukwekkend om bij die poort te staan. We gingen de barakken binnen en in iedere barak waar we naar binnen gingen werd wat ander verteld. Zoals een barak die ging over wie er in Auschwitz waren of over hoe ze daar leefden (niet zo goed). Daarna zijn we met de bus naar Auschwitz 2 gegaan. We liepen naar de kinder barakken en we vonden het schokkend om te zien hoe die kinderen vroeger daar op die houten planken lagen. Toen liepen we naar de barakken waar de mensen naar de wc's gingen. We zijn naar de gaskamer gegaan die nu wel vernield zijn. We hebben de mensen herdacht. (Daar meer over in de vorige blog) We zijn langs het spoor weer terug naar de poort des doods gelopen. Ten slotte zijn we even naar het winkeltje gegaan en zijn we daarna weer terug met de bus naar het huisje gegaan.

• 18 Oktober 2016 - 22:12

Claudia Stensen:

Pfff.... als je jouw verslag zo leest, word je er al helemaal koud van. Hoe indrukwekkend moet dit zijn als je er zelf bent en dit allemaal ziet. İk wist niet dat er ook kinderbarakken waren in dit verschrikkelijke kamp. Het woord alleen al geeft me rillingen. Hadden de mensen die deze kampen vroeger hebben bedacht en gemaakt maar wat meer respect2all, nietwaar?
    Mooi ook dat jullie de mensen die daar overleden zijn hebben herdacht. Met zo'n mooi gebaar. Echt een hele bijzondere belevenis. En een herinnering voor altijd.
    Lieve groetjes van mama xxx